๐—ฃ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ต ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต ๐——๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ง๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐˜ ๐—ง๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐˜„๐˜‚๐—ณ



๐—ฃ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ต ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต ๐——๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ง๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐˜ ๐—ง๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐˜„๐˜‚๐—ณ

✍️ Oleh : ๐—๐˜‚๐—น๐—บ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฅ๐—ผ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ผ ๐—”๐—ฅ

Inilah ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ฝ dan ๐—ท๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜ yang menjerut tarekat tasawuf. Betapa ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐˜„๐˜‚๐—ณ telah ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ต dengan ๐—ณ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต. 

Saya uraikan secara ringkas 10 uraiannya iaitu :

๐Ÿญ. ๐—๐—ถ๐—ธ๐—ฎ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐—น๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐˜ ๐˜€๐—ถ๐—น๐˜€๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ฑ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐˜„๐˜‚๐—ณ, memang kita nampak ciri-cirinya datang dari ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ-๐—ถ๐—บ๐—ฎ๐—บ ๐—ฝ๐˜‚๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต.

Ali Ar-Rida - Musa al-Kazim - Ja’far As-Siidq - Muhammad bin Baqir - Imam Zainal Abidin-Ali bin Husain, -Imam Husain bin Ali - Ali bin Abi Thalib. Sanad ini ialah ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ฑ ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐—ฎ๐—ต.

๐Ÿฎ. ๐—ฃ๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฆ๐—ฎ๐˜†๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ฎ ๐—”๐—น๐—ถ.
“๐—ฌ๐—ฎ ๐—”๐—น๐—ถ ๐— ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฑ”. Mereka mengagungkan dan memuji Sayidina Ali melebih rasulullah dan tidak menghiraukan langsung jasa-jasa Abu Bakar dan Sayidina Umar. Antara yang sangat jelas ialah melalui ๐˜๐—ผ๐—ธ๐—ผ๐—ต ๐˜€๐˜‚๐—ณ๐—ถ yang sering dirujuk dan dipuja dunia sufi Timur dan Barat, Jalaluddin ar-Rumi. Katanya :

"๐˜›๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ช ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ช๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช ๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ถ๐˜ฌ ๐˜›๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ช ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ช๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ถ๐˜ฎ๐˜ช ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ญ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ด๐˜ข ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข ๐˜๐˜ต๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ช ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ฌ ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ค๐˜ข๐˜ฃ๐˜ถ๐˜ต ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ต๐˜ถ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ ๐˜’๐˜ฉ๐˜ข๐˜ช๐˜ฃ๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ด๐˜ข๐˜ต๐˜ถ ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜‰๐˜ช๐˜ญ๐˜ข ๐˜ด๐˜ข๐˜ซ๐˜ข ๐˜ฌ๐˜ถ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ช, ๐˜ฌ๐˜ถ ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ถ๐˜ง๐˜ถ๐˜ฌ-๐˜ถ๐˜ง๐˜ถ๐˜ฌ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ถ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜ธ๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ช ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ด๐˜ฆ๐˜จ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ถ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜–๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ธ๐˜ถ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ซ๐˜ข๐˜ต๐˜ช, ๐˜’๐˜ฆ๐˜ต๐˜ช๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ถ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ฅ, ๐˜ช๐˜ต๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ช ๐˜š๐˜ฆ๐˜ด๐˜ถ๐˜ฏ๐˜จ๐˜จ๐˜ถ๐˜ฉ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ด๐˜ช๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ข ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ป๐˜ข๐˜ฉ๐˜ช๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฏ ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฑ ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜š๐˜บ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ป ๐˜›๐˜ข๐˜ฃ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ป, ๐˜ช๐˜ต๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ช." (๐—ต๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿญ๐Ÿฒ, ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐˜‚ ๐—š๐—ต๐—ฎ๐˜‡๐—น๐—ถ๐˜†๐˜†๐—ฎ๐˜ ๐—ฆ๐˜†๐—ฎ๐—บ๐˜€ ๐—ง๐—ฎ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐˜‡๐—ถ)

๐—ก๐—ผ๐˜๐—ฎ : Jalaluddin ar-Rumi ialah seorang ๐—ฎ๐—ต๐—น๐—ถ ๐˜€๐˜‚๐—ณ๐—ถ ๐—™๐—ฎ๐—ฟ๐˜€๐—ถ (Iran).

๐Ÿฏ. ๐—ž๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ ๐— ๐—ฎ๐—ต๐—ฑ๐—ถ ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต.
Ibnu Taimiyyah Al-Harrani Minhaj As-Sunah Jil 4/87 mengatakan: 

“๐˜š๐˜ฆ๐˜ด๐˜ถ๐˜ฏ๐˜จ๐˜จ๐˜ถ๐˜ฉ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜”๐˜ถ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜‘๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ณ ๐˜ˆ๐˜ญ-๐˜›๐˜ข๐˜ฃ๐˜ข๐˜ณ๐˜ช, ๐˜ˆ๐˜ฃ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ˆ๐˜ญ-๐˜‰๐˜ข๐˜ฒ๐˜ช ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜˜๐˜ข๐˜ฏ๐˜ช’ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ญ๐˜ช ๐˜ช๐˜ญ๐˜ฎ๐˜ถ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ด๐˜ข๐˜ฃ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ซ๐˜ข๐˜ณ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜ธ๐˜ข ๐™„๐™ข๐™–๐™ข ๐™ƒ๐™–๐™จ๐™–๐™ฃ ๐˜ผ๐™ก-๐˜ผ๐™จ๐™ ๐™–๐™ง๐™ž ๐˜ต๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข๐˜ช ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ถ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ด, ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ ๐™Ž๐™ฎ๐™ž๐™–๐™ ๐™„๐™ข๐™–๐™ข๐™ž๐™ฎ๐™–๐™ ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ช ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜ธ๐˜ข ๐˜ช๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข๐˜ช ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ช, ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ธ๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ธ๐˜ข ๐˜ช๐˜ข ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ด๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ช ๐˜ด๐˜ข๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฃ ๐˜ฅ๐˜ช ๐˜š๐˜ข๐˜ฎ๐˜ข๐˜ณ๐˜ณ๐˜ข ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ด๐˜ช๐˜ฉ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ช๐˜ญ, ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜จ๐˜ช๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ด๐˜ช๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ข ๐˜ต๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ, ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ช ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ด๐˜ช๐˜ข ๐˜ต๐˜ช๐˜จ๐˜ข ๐˜ต๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ, ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜จ๐˜ช๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ข ๐˜ต๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ."

Mana mungkin Imam Mahdi ada, tetapi tidak nampak-nampak? Ghaib dalam gua? Dalam masa tidak seladar, kita menolak Imam Mahdi Syiah tetapi kita menerima bahawa Nabi Khidir masih hidup. Inilah ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜ ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต yang membuatkan kita musykil.

๐Ÿฐ. ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐—ถ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—บ๐˜‚ ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ฎ ๐˜„๐—ฎ๐—ต๐˜†๐˜‚ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ๐˜ ๐—ธ๐—ฒ ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ถ๐˜.
Wali tasawuf beberapa kali mikraj ke langit mengalahkan rasulullah shallallahu alaihi wasallam. Ini ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ฐ๐—ถ๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ณ ๐—ป๐—ฎ๐—ฏ๐—ถ kita sendiri kerana nabi kita hanya sekali mikraj ke langit sedangkan wali tasawuf beberapa kali, malah ada yang beratus kali mikraj ke langit. Ada juga mendakwa menerima wahyu baru dari Allah. Yang lebih pelik, mereka berkata dapat bertemu Allah. Sampai begitu sekali ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐˜‚๐—ป ๐˜๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐˜„๐˜‚๐—ณ pada aqidah umat Islam.

๐Ÿฑ. ๐— ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ป๐—ฎ๐—ฏ๐—ถ.
Mereka memberi syafaat, semua Imam mampu memberi syafaat. Satu lagi persamaan rapat antara ๐˜€๐˜‚๐—ณ๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต ialah melebihkan kedudukan dari nabi. Dalam keyakinan Syiah, imam-imam mereka adalah ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐˜€๐˜‚๐—บ sama seperti nabi, bahkan dalam banyak hal ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ๐—ธ berbanding nabi. Buktinya :

๐˜ž๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜ช ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ณ๐˜ข ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฃ๐˜ช! ๐˜‹๐˜ช๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ถ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ, ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ช ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ข ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ต๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ถ.” (๐—ต๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿฏ๐Ÿฒ, ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—œ๐—ป๐˜€๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐—น).

๐Ÿฒ. ๐— ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ถ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ถ ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐˜€๐˜‚๐—บ.
Al-Imam As-Syeikh Abul Hasan asy-Syazili menyebutkan:

ูˆَู…َู† ู„َّู…ْ ูŠَุชَุบَู„ْุบَู„ْ ูِูŠ ุนِู„ْู…ِู†َุง ู‡َุฐَุง، ูَู…َุงุชَ ู…ُุตِุฑًّุง ุนَู„َู‰ ุงู„ْูƒَุจَุงุฆِุฑِ ูˆَู‡ُูˆَ ู„ุงَ ูŠَุดْุนُุฑُ

“๐˜‹๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ด๐˜ช๐˜ข๐˜ฑ๐˜ข ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ต๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ช๐˜ญ๐˜ฎ๐˜ถ ๐˜ด๐˜ถ๐˜ง๐˜ช ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ช ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช, ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช ๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ต-๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ต๐˜ช ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ข ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜จ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ด๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ข๐˜ณ, ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ข ๐˜ต๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ช.”

Kepercayaan bahawa para wali yang telah meninggal dunia dapat memenuhi hajat dan membebaskan manusia dari berbagai kesulitan. Kerana ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ถ, mereka bertawasul kepada para wali yang telah meninggal dunia.

๐Ÿณ. ๐—ก๐—ฎ๐—ฏ๐—ถ ๐—ž๐—ต๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ.
Bagaimana kita boleh terima Nabi Khidir tidak mati, maka Syiah memasang perangkap bahwa

 "sedangkan Imam Mahdi ghaib baru sahaja 1000 tahun lebih, mungkin Nabi Khidir lebih dari itu".

Ikhwan yang dikasihi, Nabi Khidir sudah wafat dan ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ก๐—ฎ๐—ฏ๐—ถ sesudah Muhammad al-khatamul anbiya'!

Bila dijawab oleh Syiah, "Nabi Isa tidak mati", kita terus keliru dan buntu kerana pernah mendengar bahawasanya nabi-nabi itu tidak mati di sisi Allah.

Wahai saudaraku yang dikasihi, nabi Isa diangkat ke langit dan ada beberapa nabi lagi diangkat ke langit. Yang di bumi telah tiada lagi selepas Nabi Muhammad. Inilah ๐—ธ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ฟ๐˜‚๐—ฎ๐—ป yang perlu kita peka. Inilah ๐—ท๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต dengan mewujudkan kisah Nabi Khidir di dalam tasawuf untuk mendekatkan ahlu sunah dengan ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ ๐— ๐—ฎ๐—ต๐—ฑ๐—ถ ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต.

๐Ÿด. ๐—™๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ธ ๐—”๐—ต๐—น๐˜‚ ๐—•๐—ฎ๐—ถ๐˜.
Tiada Imam lain yang layak memberi syafaat di Padang Mahsyar kelak. Dalil ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐˜€ ๐—ฝ๐—ฎ๐—น๐˜€๐˜‚ yang direka syiah iaitu,

 "Sesiapa yang tidak sempat mengenal Imamnya di mana-mana zaman ia hidup; maka ia akan MATI di dalam 72 Cabang Munafik". 

Lalu mengaitkan dengan hadis riwayat At-Thabarani iaitu dari Jabir ibnu Abdullah ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฉ๐˜ช๐˜บ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ '๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฉ๐˜ถ  yang menceritakan beliau sendiri dengar dari Rasulullah ๐˜ด๐˜ฉ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ '๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ช๐˜ฉ๐˜ช ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ dalam suatu khutbah antara lain menyebut: 

”Hai manusia, barang siapa membenci kami, ahlul-bait, pada Hari Kiamat Allah akan menggiringnya sebagai orang Yahudi.”

Maka sesiapa yang terbaca hadis ini, lalu mereka patuh dan taat kepada ahlu al-bait yakni keturunan nabi. Lantas penulis ingin menerangkan, penulis juga di kalangan ahlulbait. Apakah tuan-tuan ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ผ๐—ฑ๐—ผ๐—ต๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ untuk menghormati penulis dengan ketinggian hormat?

๐Ÿต. ๐—ฃ๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ก๐˜‚๐—ฟ ๐— ๐˜‚๐—ต๐—ฎ๐—บ๐—บ๐—ฎ๐—ฑ.
“Disebutkan dalam satu riwayat Allah menciptakan satu pohon kayu yang mempunyai empat dahan. Pohon kayu itu dinamakan “Syajaratul Muttaqin”. Kemudian ia menjadikan Nur Muhammad di dalam hijab daripada permata yang sangat putih seperti burung merak dan diletakkan burung merak itu di atas pohon tadi, maka bertasbihlah Nur di atas pohon itu selama 70,000 tahun. Setelah itu Allah menjadikan cermin malu, diletakkan cermin itu berhadapan dengannya. Bila burung merak itu menilik dirinya di dalam cermin itu, dilihatnya rupanya sangat cantik dan sangat elok. Maka malulah ia kepada Allah lalu berpeluh dan bertitiklah daripadanya enam titik peluk. Satu titik jadi roh Abu Bakar, satu titik jadi roh Umar, satu titik jadi roh Uthman, satu titik jadi roh Ali. Titik yang kelima dan keenam dijadikan bunga ros dan padi”.

๐Ÿญ๐Ÿฌ. ๐—ฆ๐—ถ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜€.
Silisilah atas yang dimaksudkan di perenggan tujuh ialah seperti berikut.

Ali Ar-Rida memakai sufiyyah dari ayahnya Musa al-Kazim, menerima dari ayahnya Imam Ja’far As-Siidq, darinya Muhammad bin Baqir menerima dari ayahnya Imam Zainal Abidin, menerima dari ayahnya Ali bin Husain, menerima dari ayahnya Imam Husain bin Ali yang menerimanya dari ayahnya Ali bin Abi Thalib yang menerimanya dari Rasulullah ๐˜ด๐˜ฉ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ถ '๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ช๐˜ฉ๐˜ช ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ. Sanad ini ialah ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ฑ ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐—ฎ๐—ต.
----
Simak video berikut :
Ulama Syiah mengesahkan Ba'alawi adalah keturunan Rasulullah, di dalam kitab nasab Syi'ah mereka. Kesimpulannya habib ini adik beradik dengan Syi'ah. 


Komentar

Kajian Populer

Rekam jejak sikap oknum dan PBNU selama sekitar 100 tahun terakhir terhadap Muslimiin yang bukan NU

Adi Hidayat : "Dubesnya NU di Muhammadiyah"

Makkah Royal Clock Tower adalah "Tanduk Setan" di kota Nejd...?